Totalt antall sidevisninger

fredag 21. september 2012

Det hvite bedet!

Etter lesing i blader, bøker og blogger, bestemte jeg meg for å lage et hvitt bed i sommer!
Jeg fant den ideelle plassen, jeg kan se bedet fra kjøkken, bad og soverom!
Plenen ble frest opp med jordfreser, kugjødel ble blandet inn, og så et jordlag oppå!


 Bedet måler ca 5m X 1,5 m. Her skal de bli stauder etterhvert og bedet er tenkt å bli dobbelt så langt til neste år! Da bør jeg måke opp i høst, så jeg håper at høsten blir lang og mild! For det er mye som skal gjøres på høsten, og det er ikke det første som blir gjort!

Har aldri hatt alyssum før, men dette er jo en blomst som har blomstret hele sommeren, om ikke det er nok så dufter det godt i tillegg!
Cosmos måtte selvfølgelig være med!

Men alle ble ikke hvite...men syns ikke det gjorde så mye!
Hvite georginer måtte det selvfølgelig være med i dette, men blomstringen lot vente på seg!
Tobakk ble det også, de så dufter godt på kvelden!
Så sådde jeg "timvisare" i april....og disse plantene har gitt med en hel blomst!! 

Til neste år blir det andre sorter og flere stauder!
Gleder meg til innekvelder med planlegging!


5 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Hvite blomster er jo så fine. Bedet ditt ble veldig fint. Kanskje dette kan være en ide i min hage også, til våren igjen?

Takk for inspirasjon! Klem

Villrose sa...

Hvitt bed er veldig lekkert! Jeg strever også med å få til et slikt (men det er blittt litt mye lilla). Hvit buskrose, liljer, hvit peon. Stauder som duehode, fenriks- og løytnanthjerte i hvit form. Og nå legges vårløkene Narcissus 'Mount Hood' og hvite perleblomster! Flotte hvite tulipaner, som White Triumphator anbefales.

Inger Marie sa...

Så flott hvitt bed!
Sammentsetningen og høyde og...ja alt!
Nå satte du griller i hodet mitt...hmmm noe å tenke på til vinteren:))

Anne (Moseplassen) sa...

Det hvite bedet ditt er jo virkelig blitt flott!
Her er nok de hvite planene skrinlagt, jeg ser at det rett og slett ikke blir rom for et helt hvitt bed når jeg har så mange stauder som skal passes inn ulike steder. Men, jeg går for et lyst bed, med mye hvitt.

Takk for innspill på bloggposten min om økologisk hagedrift :) Høres alltid så koselig ut med høner i hagen!

Et nytt landsbyliv sa...

Flott med hvitt bed! Håper en gang å få til det jeg også :)