Totalt antall sidevisninger

lørdag 8. september 2012

Favoritter i hagen!



' La Castle' er det flotteste eksemplar av blomst jeg har i hagen nå! Dette er ei georgine...som gir sitt beste i august og september!
Denne er kremhvit, og blomsten måler ca 25 cm i diameter. Den trenger ikke oppbinding, Bladverket er stort, og hele planten er kraftig!

Denne kjøpte jeg som knoll i 2011 og heldigvis klarte den vinteren i kjelleren.




Alle mine georginer får en dose med naturgjødsel når jeg setter knollen eller planter ut planter.
De får et dekke av plenklipp som holder på fuktigheten utover på sommeren(i år har jo ikke det vært nødvendig)!! 
Grunnen til at dette er min favoritt er at  det finnes veldig mange varianter av disse, i alle farger(unntatt blå), i alle høyder også! Noen blomstrer tidlig andre senere.Dette er jo en bestemors blomst, og kanskje nettopp det er det viktigste! Bestemødrene hadde ikke mye penger, men gleden over haging hadde de. De delte knoller og frø, gav bort avleggere og delte gledene!
Nettopp dette syns jeg er så fint, og slik er det i dag også...i dag deler vi gleden i hagen blant annet med å blogge!!!



Anne på Moseplassen har konkurranse nå, flere bidrag kan du se Her:
Bli med da vel!

Ha gode hagedager...

10 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Hei Anntella :)
Du hadde fått med et punktum på slutten av nettadressen din, derfor det ble tull. Nå har jeg fikset lenken, men hvilket bilde vil du jeg skal legge inn? La inn det aller første i innlegget nå, men bytter gjerne, det er fort gjort.

Koselig at du er med, også med Dahlia da :D

Mariann sa...

Nydelig georgine!
Ha en fin lørdagskveld!

Unknown sa...

Stor og fin georgine.Ligner på min gule (har rotet bort navnelappen som vanlig).
Ha ei fin helg.

Monica fra Koseleg sa...

Den georginen der var virkelig flott! Nydelig farge og så så stor blomst da! Jeg har mine georginer i krukker- letter arbeidet når de skal inn igjen til høsten synest jeg. Jeg var uheldig og mistet en i vinter- tror jeg vil investere i noen nye til neste år- Da kan kansje denne her være noe å vere på utkikk etter!
God helg og takk for kommentar på min blogg!
Mvh Monica!

Unknown sa...

nydelig jeg finner ikke finere ord.
Marit.

krepsemor sa...

Utrolig flott georgine, og så stor og kraftig da! Georginer må jeg ha hvert år, for makan til blomstring!
Lykke til!

Ragna sa...

Jeg er veldig glad i Georginer og denne var jo fantastisk stor og flott - 25 cm? Sånn skulle jeg fått meg jeg også...

Åshild sa...

Nydelig.

Jeg drømmer om en hekk med georginer, men da må jeg lære meg å overvintre knollene først.

Mandelhjärta sa...

Fantastisk flott Georgine! Så ren og vakker i hvitt! :)
Lykke til!

Kathrine sa...

Å, du verden for en flott dahlia da!
Ønsker deg lykke til i konkurransen!

:)